تاریخچه سازمانی

 


تاريخچه سازمان


اولين بار در سال 1361 “معاونت حمل‌ونقل جاده‌اي” به‌عنوان يكي از پنج معاونت “وزارت راه و ترابري” در ساختار تشكيلاتي اين وزارتخانه مطرح گرديد. در آخرين وضعيت سازماني، قبل از جدا شدن از “وزارت راه و ترابري”، اين معاونت به‌عنوان يكي از 9 معاونت وزارتخانه بود.
در سال 1367 به‌منظور بهره‌برداري، توسعه و نگهداري و همچنين احداث پايانه‌هاي عمومي و مجتمع‌هاي خدماتي رفاهي- بين‌راهي، تاسيس شركت سهامي خاص پايانه‌هاي عمومي وسايل نقليه باربري به تصويب رسيد. پس از تشكيل اين شركت كه رياست مجمع عمومي آن با وزير راه و ترابري بود عملا بخشي از امور جاري در امور حمل‌ونقل عمومي برعهده اين شركت دولتي قرار گرفت.
در تاريخ 73/8/3 در پنجاهمين جلسه “شوراي عالي اداري كشور”، بنا به پيشنهاد مشترك “وزارت راه و ترابري” و “سازمان امور اداري و استخدامي كشور” با جدايي وظايف حمل‌ونقل جاده‌اي از تشكيلات وزارت متبوع و ادغام آن در “شركت سهامي خاص پايانه‌هاي عمومي وسايل نقليه باربري”، “سازمان حمل‌ونقل و پايانه‌هاي كشور” ايجاد و اولين تشكيلات “سازمان حمل‌ونقل و پايانه‌هاي كشور” در سال 1374 به تصويب رسيد.
اين سازمان در بدو تاسيس داراي دو شركت وابسته به نام‌هاي “شركت حمل‌ونقل جمهوري اسلامي ايران” و “شركت حمل‌ونقل بين‌المللي جمهوري اسلامي ايران” بود كه در سال 1381 طبق مصوبه شوراي عالي اداري، “شركت حمل‌ونقل جمهوري اسلامي ايران” از سازمان منفك شد.
در آخرين تغيير تشكيلاتي، طي مصوبه شماره 74022/1901 مورخ 82/4/22 شوراي عالي اداري كليه وظايف، نيروي انساني، تجهيزات، تعهدات و اعتبارات “معاونت راهداري وزارت راه و ترابري” به سازمان حمل‌ونقل و پايانه‌هاي كشور منتقل و معاونت مذكور از تشكيلات “وزارت راه و ترابري” حذف شد و طبق بند 5 مصوبه مذكور، وظايف و اداره امور “دبيرخانه شوراي عالي ترابري كشور” از سازمان منتزع و به “وزارت راه و ترابري” منتقل گرديد و نام سازمان به “سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي” تغيير يافت.

تاريخچه 26 آذر

آذر سال ۱۳۶۲ يادآور چنين ايامي است که در آن حضرت امام خميني (ره)، بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران، فرماني در زمينه اعزام کاميونها به بنادر جنوبي براي تخليه کالاهاي وارداتي و مايحتاج مردم صارد کردند. در پي اين فرمان کاميون داران سراسر کشور، آمادگي خود را براي تخليه بنادر و حمل و نقل مواد ضروري مورد نياز مردم اعلام کردند. ۱۴ سال پس از صدور فرمان امام راحل (ره) ، در سال ۱۳۷۶ به پيشنهاد وزارت راه و ترابري و براي آگاه سازي هرچه بيشتر جامعه با نقش و جايگاه بخش حمل و نقل، روز ۲۶ آذر ماه از سوي شوراي فرهنگ عمومي، به عنوان روز حمل و نقل شناخته شد.

تاسيسات زيربنايي بخش حمل و نقل جاده اي استان

1 – پايانه مرزي خسروي: عمليات اجرايي اين پايانه در تاريخ 77/07/1 در زميني به وسعت 100966 متر مربع واقع در نقطه صفر مرزي ايران و عراق آغاز و در تاريخ 81/11/1 به بهره برداري رسيد. مساحت زيربناي آن 14700 متر مربع و شامل دو سالن پذيرش با ظرفيت پذيرش 10.000 نفر مسافر ورودي و خروجي ، راهروهاي ارتباطي ، فضاي اداري و سالن تشريفات مي باشد تمركز واحدهاي ارائه دهنده خدمات و نيز ادارات ناظر بر عمليات تردد مسافرين نظير گذرنامه ، قرنطينه هاي انساني ، نباتي و حيواني و همچنين امكانات رفاهي تعبيه شده در سالنهاي اين مجموعه مانند بانك ، مخابرات ، بيمه ، نمازخانه ، فروشگاه ، دستگاههاي X-RAY و … ضمن ايجاد محيطي آرام و دلپذير براي زوار عتبات عاليات و مسافرين داخلي و خارجي موجب گرديده تا آنان بتوانند تمام امور اداري خود را بدون نياز به خارج شدن از سالنها انجام دهند

2 – پايانه بار كرمانشاه : عمليات اجرايي اين پايانه در سال 1376 در زميني به وسعت 40 هكتار واقع در كيلومتر 9 جاده كرمانشاه- بيستون آغاز و در سال 1378 به بهره برداري رسيد اين پايانه كه داراي تاسيساتي مانند ساختمان اداري ، سالن اعلام بار ، غرف حمل و نقلي و تجاري ، و مسجد مي باشد در سال 1387 در قالب اصل 44 قانون اساسي واگذار و اينك توسط بخش خصوصي اداره مي شود.

3 – مجتمع خدماتي – رفاهي بين راهي آناهيتا : واقع شدن استان در مسير بزرگراه كربلا و همچنين لزوم ارائه خدمات مناسب به مسافرين و زوار عتبات عاليات و رانندگان ناوگان ترانزيت داخلي و خارجي موجب شد تا عمليات اجرايي احداث اين مجتمع در سال 1376 در زميني به مساحت 5 واقع در كيلومتر 9 محور كنگاور – كرمانشاه آغاز و در سال 1379 به بهره برداري برسد . اين مجتمع با دارابودن تاسيساتي مانند ، مسجد ، رستوران ، درمانگاه ، مخابرات ، سرويس هاي بهداشتي ، جايگاه سوخت آماده ارائه خدمات مي باشد.

کلیه حقوق سایت متعلق به اداره کل حمل ونقل و پایانه های استان کرمانشاه میباشد .
طراحی و پیاده سازی "سامیکس"